Supergoed nieuws! Hyundai zet flink vaart achter de plannen voor elektrificatie van haar modellen. Tot 2030 is Hyundai van plan maar liefst elf nieuwe elektrische modellen uit te brengen en ook nog eens zes nieuwe elektrische modellen voor het luxemerk: Genesis, wat ook onderdeel is van Hyundai Motor.
Hyundai Motor wil in 2030 een aandeel van 7 procent in de EV-markt hebben en moet daarvoor naar een verkoopstijging van 1,87 miljoen batterij-elektrische modellen. Om dat te breiken, moet Hyundai Motor tot aan 2030 zeventien nieuwe elektrisch aangedreven modellen uitbrengen.
Er komen maar liefst elf nieuwe modellen. Drie hiervan zijn sedan's en zes een SUV. Ook komt Hyundai met een elektrische lichte bedrijfswagen en een compleet nieuw model. Dit jaar nog gaat de verkoop van start van de IONIQ 6, gevolgd door de IONIQ 7 in 2024.
Om de doelstellingen te behalen, moet Hyundai Motor naar een nog effienter productieproces voor batterij-elektrische modellen. Denk hierbij aan een flexibel productiesysteem en geadvanceerde automatisering. Naast de fabrieken in Korea en Tsjechië, wil Hyundai ook naar een productiefabriek waar alleen batterij-elektrische voertuigen worden gebouwd. Daarom start begin dit jaar in een fabriek in Indonesië de productie van elektrische auto's.
Hyundai wil werken aan een IMA-platform, dit is een doorontwikkeling van het Electric Global Modular Platform die we kennen van de IONIQ 5. Het IMA-platform zorgt voor nog meer efficiency, lagere productiekosten en een lager voertuiggewicht, wat ook weer leidt tot meer actieradius. Doordat de accupakketten tegenwoordig op afstand geupdatet kunnen worden, ook wel over-the-air softeware-updates genoemd, zorgt dat eveneens voor lagere kosten, omdat er minder elektronische controle-units gemaakt hoeven te worden.